Personeelszaken? Dat regelt mijn boekhouder.

Tja. Bij kleine ondernemers is dat vaak nog steeds zo. Vreemd eigenlijk. Want voor je financiën ga je ook niet naar een marketeer. Of voor je brood naar de slager. In dit blog vertel ik je waarom het geen goed idee is je personeelszaken door een boekhouder of accountant te laten afhandelen. Of door je secretaresse. Of door wie dan ook die geen inhoudsdeskundige is. En hoe je het dan wel goed regelt.

Ja, maar....

Ik kan me zo voorstellen dat je met 5, 10 of zelfs 30 medewerkers denkt dat het niet nodig is om een deskundige voor personeelszaken in te schakelen. "Want," hoor ik vaak, "daar zijn we toch veel te klein voor". Of "Dat kunnen we zelf wel regelen, alles loopt hier toch goed."


Misschien denk je dat dit voor jou bedrijf inderdaad het geval is. Maar vraag je eens af wat personeel eigenlijk betekent voor jouw bedrijf. En wat de impact is als een medewerker ziek wordt of vertrekt.

Of wanneer er een conflict ontstaat. Dat heeft financieel veel impact. Jij of andere medewerkers moeten werk overnemen. Het levert zorgen en frustraties op. Je raakt kennis en ervaring kwijt. Het kost tijd. Veel te veel tijd.


"Ja maar, onze arbodienst of bedrijfsarts regelt dat met ziekte wel. En via het werving & selectiebureau vind ik zo een nieuwe medewerker. En eigenlijk wilde ik toch al van die lastige medewerker af...."


Tuurlijk.


Als je er zo in staat, blijf dat dan vooral doen. Maar wees eens eerlijk. Dat is toch gewoon struisvogelpolitiek? En als je wilt groeien en innoveren, helemaal niet slim. Het is reactief. En voor je het weet, gaat het boven je pet. En ben je veel van je kostbare tijd bezig om iedereen tevreden en aan het werk te houden. Fijn dat je dan iemand hebt die de contracten regelt, de salarissen betaalt en verzuim begeleidt, maar eigenlijk heb je je zaken dan nog niet op orde.


Hoe dan wel?

Vraag je allereerst eens de volgende zaken af:


1. Wat betekenen mijn medewerkers voor mij en welke rol hebben ze in mijn bedrijf?

Met andere woorden: hoe belangrijk zijn hun kennis, vaardigheden en ervaring? Zie ik hen als handjes of werklui, die gewoon moeten doen wat ik zeg. Of verwacht ik van hen een volwaardige aanvulling op mijzelf om de doelstellingen voor mijn bedrijf te realiseren?


En...


2. Wat is de impact voor mij en mijn bedrijf wanneer (een deel van) deze kennis, vaardigheden en ervaring weg valt?

Hoe ga ik dat opvangen? Betekent dat dan dat ik zelf weer harder moet gaan werken? Of is iemand met dit profiel makkelijk in de markt te vinden? En hoe eenvoudig is het eigenlijk om een nieuweling weer in te werken? Hoeveel tijd moet ik dan investeren om weer op hetzelfde niveau terug te komen? Wat betekent dat voor mijn omzet? En het rendement van mijn bedrijf? Enzovoorts....


Dus.


Als je deze vragen serieus aan jezelf hebt voorgelegd en beantwoord, begrijp je misschien al wat mijn punt is. Investeren in personeelszaken doe je niet alleen om brandjes te blussen, maar om continuïteit, groei en behoud van kennis en ervaring te realiseren. Het gaat verder dan administratief wat zaken op orde brengen en bijhouden. Zeker voor ambitieuze innovatieve ondernemers zoals jij.


Hoe dan wel? Twee punten.

Wil je je personeelszaken goed regelen, zijn er twee punten om je op te richten.


Punt 1. Breng je basis op orde.

Met basis bedoel ik vooral dat beschrijvingen van functies of rollen, richtlijnen, documenten en arbeidsvoorwaarden helder zijn beschreven en dusdanig zijn opgesteld dat deze aansluiten bij de missie, visie en doelstellingen van je bedrijf. Zorg er vervolgens voor dat je medewerkers hiervan op de hoogte zijn.


Oh ja. Als je hiermee aan de slag gaat, kies dan alsjeblieft niet voor een standaardoplossing of de modeldocumentjes die op internet te vinden zijn. Dat kan, maar daarmee kom je niet tot de kern. Ga voor een basis die echt past bij jou, je bedrijf en de ambities van jou en je medewerkers. Die daadwerkelijk waarde toevoegt en je bedrijf en je medewerkers verder brengt.


Je basis inrichten doe je namelijk om:

- discussies, onduidelijkheden en conflicten te voorkomen.

- gezond te kunnen groeien.

- duidelijke en eenduidige arbeidsvoorwaarden, afspraken, regels en richtlijnen te kunnen hanteren.

- functioneren en ontwikkeling van medewerkers te kunnen beoordelen, motiveren en sturen.


Punt 2. Zorg voor een plan.

Zorg dat je voorbereid bent om vraagstukken m.b.t. personeel, zoals conflicten, frustraties, snelle groei, onrust, verzuim etc. constructief aan te pakken. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, kun je dat doen door (parttime) een inhoudelijk deskundige Personeelsadviseur aan te nemen of met een zzp'er of zakelijke dienstverlener (zoals Human Business Care) afspraken te maken. Kies altijd (of het nu om een medewerker in loondienst of een zakelijke partner gaat) voor iemand die echt van toegevoegde waarde is voor jou en je bedrijf. Hoe dat eruit ziet, bepaal je natuurlijk zelf. En bepaal voordat je met iemand in gesprek gaat, waaraan je voor jouw bedrijf behoefte hebt.


Conclusie

Als jij personeel van belangrijke waarde vindt voor je bedrijf en als meer ziet dan 'handjes', is het zaak te kiezen voor een professional om je te ondersteunen. Zorg voor een stevige basis die past bij de missie, visie en doelstellingen van je bedrijf. Wees voorbereid op 'moeilijke tijden' en tijden van groei, zodat personeel van toegevoegde waarde blijft en geen drukkende last voor je wordt.


Elise Pikaart, Human Business Care

25 februari 2020


Heb je vragen over dit artikel of wil je meer weten? Ga naar www.elisepikaart.nl

Of plan een vrijblijvende intake en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.



10 keer bekeken

Vragen? Stel ze tijdens de gratis intake.

©2020 Elise Pikaart, Human Business Care. 

Kennismaken?
Ik kom graag langs. 

Elise Pikaart

Human Business Care

support@elisepikaart.nl

Tel: 06 19 45 25 76

Urmond, Limburg

KvK 67581048

BTW NL001834543B41

NL16 KNAB 0259252778

  • White LinkedIn Icon
bedrijfspagina
  • White LinkedIn Icon
persoonlijk profiel