De waarde van je Medewerkers écht benutten met de 3 M's (missie, mensen, meten)

De meeste ondernemers hebben het ondertussen wel door. Mensen zijn het belangrijkste kapitaal in je bedrijf.


Toch?


Als het om geld ging, zouden we zeggen dat je je kapitaal voor je moet laten werken. Dat geldt ook voor het menselijk kapitaal. Misschien niet helemaal zo letterlijk, maar eigenlijk is dat wel de kern.


Want, wat je wilt, is je menselijk kapitaal kunnen inzetten op een manier waardoor het zoveel mogelijk waarde toevoegt voor je bedrijf. Zodat jij de ambities die je hebt voor je bedrijf kunt realiseren.


... eigenlijk wil je jouw kostbare tijd gebruiken voor andere zaken...

In vaktermen zeggen we dan dat je "het talent in je bedrijf centraal zet en optimaal benut".


Lekker vaag.


Ik weet dan hoe en wat. Jou zegt dit misschien niet zo veel. Of wel. Maar jouw kostbare tijd wil je eigenlijk gebruiken voor andere zaken. Zoals productontwikkeling of klantbezoeken, de dienstverlening die je biedt of aan wat datgene ook is dat jouw corebusiness is.


Daarom geef ik je drie tips. Deze tips helpen je de waarde van je medewerkers echt te benutten.


Tip 1: Zet je Missie voorop

Zorg dat je medewerkers de Missie van je bedrijf kennen. En dat ze weten, voelen en snappen wat het betekent om dagelijks te werken aan deze missie. Dat doe je door expliciet te maken wat je met deze missie voor ogen hebt. Het te laten zien met jouw gedrag, door voorbeelden te bespreken met je medewerkers. En door hen uit te dagen hun ideeën, meningen, oplossingen en vragen te toetsen aan de missie.


Komen ze daar niet uit? Neem het dan niet te snel over, maar stimuleer hen met collega's of met jou hierover te sparren. Dan zorg je dat ze leren meer en meer vanuit die missie te gaan denken en handelen. En voorkom je dat het aapje weer op jouw schouder terecht komt.


Tip 2: Sta en Ga voor je Mensen

Ik hoor vaak ondernemers mopperen over het gedoe dat personeel geeft. Of over die ene medewerker die zoveel frustraties oproept met zijn gedrag of houding. Ook wordt wel eens gezegd: ja, als ik nou echt een goed team had.... Of als we nu echt de tijd hadden... Maar wees eerlijk, dat zijn excuses.


De uitdaging: Draai het om. Sta voor je medewerkers. Wees er trots op. Ga ervoor. Kies ervoor je tijd en energie vooral te besteden aan de mensen die willen. En niet aan hen die sowieso niet gemotiveerd zijn. Dus richt je zichtbaar op de positivo's! Dat worden de ambassadeurs voor jouw bedrijf, intern en extern. De rest zal uiteindelijk volgen (of vertrekken, en dat geeft dan ook niet).


Tip 3: Blijf Meten!

Met meten bedoel ik enerzijds: blijf je resultaten en andere 'harde' kpi's meten. En blijf daarnaast meten hoe de vlag ervoor staat bij je medewerkers. Voer regelmatig een gesprek met al je mensen. Dat hoeft niet altijd formeel, kan ook gewoon bij de koffie of tussen de bedrijven door. Belangrijk is dat je niet alleen denkt te weten wat er leeft op de vloer, maar dat je dit ook daadwerkelijk weet, uit eerste hand. Leer je medewerkers kennen, zodat je weet wat ze in hun vrije tijd doen en hoe hun privésituatie is. En praat eens met ze over talent en wat zij vinden dat hun talent is. En wat juist niet. Gewoon open. Zonder dat het over functioneren hoeft te gaan, maar zodat je weet wat je in huis hebt en waar mensen blij van worden. Dan wordt het vanzelf makkelijker hen in te zetten op werk dat bij hen past.


En weet je niet goed wat je moet vragen? Vraag dan: hoe bevalt je werk je vandaag? En: hoe gaat het nu met je energie? Die twee vragen geven vanzelf aanleiding voor een gesprek.


Bonustip: luister naar je onderbuik en gebruik je gezond verstand

In het kort zijn dat mijn drie tips voor succesvol ondernemen met personeel. Natuurlijk zit daar nog heel veel achter en kun je deze tips behoorlijk uitdiepen. Bijvoorbeeld gekoppeld aan HR tools. Maar met deze simpele tips - Missie, Mensen, Meten - kom je al een heel eind.


En als bonustip: luister naar je onderbuik en gebruik je gezond verstand als het gaat om ondernemen met personeel. Houd er rekening mee dat iedereen anders is en dat ieders verwachtingen en behoeften anders zijn. En benader hen zoals je zelf prettig zou vinden wanneer jij een medewerker in loondienst was.


Ik hoop dat je hiermee verder kunt. En mocht je toch nog meer willen weten over wat er achter deze drie tips schuilt en hoe je nog meer uit je mensen kunt halen, neem dan contact op voor een gratis kennismaking. Ik vertel je er graag over!


Elise Pikaart, Human Business Care

13 juli 2020


Human Business Care zorgt dat jij jouw ambities voor je bedrijf kunt realiseren.


Heb je vragen over dit artikel of wil je meer weten? Ga naar www.elisepikaart.nl

Of plan een vrijblijvende intake en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.



5 keer bekeken

Vragen? Stel ze tijdens de gratis intake.

©2020 Elise Pikaart, Human Business Care. 

Kennismaken?
Ik kom graag langs. 

Elise Pikaart

Human Business Care

support@elisepikaart.nl

Tel: 06 19 45 25 76

Urmond, Limburg

KvK 67581048

BTW NL001834543B41

NL16 KNAB 0259252778

  • White LinkedIn Icon
bedrijfspagina
  • White LinkedIn Icon
persoonlijk profiel