Mensbelofte.

"Jaren geleden raakte ik aan de praat met een ambitieuze en talentvolle dame. Ze was net twee maanden in dienst bij haar werkgever en volledig gedesillusioneerd en vooral gefrustreerd. Het beeld dat ze had van het bedrijf sloot namelijk totaal niet aan bij het plaatje dat vooraf geschetst was toen ze solliciteerde.


Het bedrijf presenteerde zich als vlot, informeel, met korte lijnen en volop groeimogelijkheden. De sollicitatieprocedure verliep prima. Het gesprek met de externe recruiter was veelbelovend. Tijdens het gesprek met de manager en een collega werd ze nog enthousiaster. Dit klonk precies als het soort werkgever waar zij naar op zoek was. De arbeidsvoorwaarden waren vrij standaard, maar ze was zo positief dat ze dat voor lief nam. Tenslotte zou ze de ruimte krijgen om de functie neer te zetten zoals ze dat graag wilde. En ze zou zich verder kunnen gaan ontwikkelen. De arbeidsovereenkomst werd getekend.

Al op de eerste dag vielen haar wat zaken op, die niet pasten bij wat ze had verwacht. Maar goed, het was pas dag één....


Helaas bleef het daar niet bij. Haar manager bleek niet zo ruimdenkend als hij zich had voorgesteld. Hij wilde over ieder wissewasje geïnformeerd worden. Er werd verwacht dat ze de werkzaamheden in de functie precies zo uitvoerde als haar verteld werd. Ruimte voor eigen initiatief was heel beperkt en eigenlijk werd buiten de lijntjes kleuren niet gewaardeerd.


Toen ze dit ter sprake bracht bij haar manager reageerde hij begripvol. Inderdaad, misschien hadden ze het wat anders voorgesteld, maar het was nog even wennen voor hem. Dat was wel de weg de ze op wilden met het bedrijf, maar blablabla.


Ze besloot het nog een kans te geven en niet al in haar proefperiode te stoppen. Ook omdat hij haar opnieuw had toegezegd de ruimte te geven. En te zorgen dat ze kon starten met de beloofde opleiding.


Helaas. Niets bleek minder waar. In de tweede maand van haar dienstverband besloot ze op te zoek te gaan naar een andere baan bij een werkgever die wel is wat het lijkt."


Jammer genoeg staat dit verhaal niet op zich. Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van Employer Branding. En om de juiste mensen voor jouw bedrijf aan te trekken, kan dat zeker belangrijk zijn. Toch moet je je realiseren dat employer branding in feite niet meer of minder is dan slimme marketing. Het gaat namelijk over de manier waarop je jouw bedrijf als werkgever presenteert aan potentiele werknemers. Om hun interesse in jouw bedrijf te prikkelen en hen ervan te overtuigen dat jij voor hen een interessante werkgever bent. En zoals uit voorgaand verhaal blijkt, schuilt daarin een gigantische valkuil.


Om employer branding te laten slagen moet je niet delen hoe je graag wilt dat jouw bedrijf als werkgever is, maar vooral een realistisch beeld laten zien. Anders steek je veel energie, tijd en geld in werving, maar zijn mensen weer net zo snel vertrokken als je ze hebt binnen gehaald. Of blijf je zitten met gefrustreerde en ongemotiveerde medewerkers. Killing voor je imago.


Wil je employer branding laten slagen, ga dan eerst eens een stap terug. Ga na wat jouw visie op personeel is. Hoeveel ruimte wil je mensen geven? Hoe gaan medewerkers met elkaar om binnen jouw bedrijf? Wat voor stijl van leidinggeven is er? Hoe is de cultuur? En, als je kernwaarden hebt geformuleerd, hoe wil je dat dan terug zien in de praktijk? En hoe is het echt?


Doe je bedrijf niet anders voor dan wat het is. Schets het echte plaatje. En bepaal wat voor mensen, qua persoonlijkheid, talenten, kennis en vaardigheden daarin passen. Dat bepaalt de mensbelofte die je doet aan je zittende en aan eventuele nieuwe medewerkers. En alleen dan kun je een goede employer branding neerzetten die mensen aantrekt die echt binnen je bedrijf passen. Met verwachtingen die kloppen bij het marketingverhaal dat je ze vertelt hebt.


Dan wordt employer branding een zinvolle investering. En haal je medewerkers binnen die in staat zijn je merkbelofte waar te maken.



Interessant? Ik kom altijd graag langs om te praten over jouw bedrijf en de uitdagingen waar je mee te maken hebt.


Elise Pikaart, Human Business Care

23 oktober 2020


Human Business Care zorgt dat jij jouw ambities voor je bedrijf kunt realiseren.


Heb je vragen over dit artikel of wil je meer weten? Ga naar www.elisepikaart.nl

Of plan een vrijblijvende intake en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.



Bel of mail voor meer informatie of een kennismaking.

support@elisepikaart.nl

Tel: 06 19 45 25 76

Urmond, Limburg

KvK 67581048

BTW NL001834543B41

NL16 KNAB 0259252778

CONTACT

©2020  Human Business Care® 

Privacyverklaring
  • Black LinkedIn Icon