Een Duivels Dillema

Op Linkedin zie ik het - helaas - de laatste week erg vaak voorbij komen. Mensen die laten weten dat ze per 1 april toch niet in hun nieuwe baan kunnen starten. Omdat de nieuwe werkgever het contract heeft beëindigd voordat het goed en wel begonnen is. Als gevolg van de situatie door covid-19. Toch zie ik ook berichten van mensen die wel per 1 april in hun nieuwe baan gaan starten.


Zelf voelde ik me deze week vaak boos wanneer ik het zoveelste bericht las van iemand die niet kan starten in zijn nieuwe baan en daardoor werkloos raakte. Met name uit empathie voor die persoon. Want eerlijk gezegd kun je niet oordelen over de overwegingen van de nieuwe werkgever die het besluit heeft genomen.

Het is een duivels dillema voor ondernemers. Want wat is wijsheid? Jammer genoeg is daar geen eenduidig antwoord op te geven.


Wel kan ik je een aantal tips geven die je kunt gebruiken voor het nemen van je besluit.


Tip 1. Besluit niet overhaast of emotioneel

Zet voor jezelf een aantal zaken op een rij voordat je je besluit neemt. Nu voel je je misschien onder druk gezet door de situatie. Als omzet wegvalt, klanten zich terugtrekken, leveranciers betaald moeten worden, zorgt dat voor zorgen over je continuïteit. Vergeet echter niet dat het kabinet maatregelen heeft getroffen om je omzetverlies een deel te compenseren. Minder omzet nu hoeft dus niet perse een reden te zijn om je nieuwe medewerker niet te laten starten.


Probeer een inschatting te maken van de langere termijn. Veel bedrijven ervaren nu problemen. Maken zich zorgen over continuïteit of cash flow. Voordat je echter een besluit neemt: houd jezelf voor dat deze situatie niet blijft. Omzetcompensatie kan voor wat verlichting in je financiën zorgen. Ga na hoe de situatie er voor jouw bedrijf uit ziet over een aantal maanden, staat je continuïteit dan nog steeds onder druk? Verwacht je stabilisering? Of wordt het nijpend?


Denk ook nog eens over de reden waarom je deze medewerker hebt aangenomen. Welke meerwaarde komt hij of zij brengen? En hoe makkelijk was het om een medewerker met diens achtergrond, kennis en vaardigheden te vinden? Op welke manier zou je nu gebruik kunnen maken van datgene wat je nieuwe medewerker mee brengt? Dit zijn allemaal zaken om nog even in overweging te nemen voordat je je besluit neemt.


Tip 2. Ga in gesprek met je nieuwe medewerker

Ben je er na de vorige overwegingen nog steeds niet uit? Of twijfel je omdat je niet weet hoe je de inwerkperiode vorm moet geven? Neig je naar niet doen, maar twijfel je nog? Twijfel je over het jaarcontract dat jullie hebben afgesproken, maar zou je een half jaar of drie maanden wel aandurven?


Hoe je er ook in staat: ga in gesprek met je nieuwe medewerker. Wees eerlijk, transparant. Houd in gedachten dat jouw nieuwe medewerker misschien wel een vaste baan heeft opgezegd om bij jou in dienst te komen. En dat jullie samen een werving en selectietraject hebben doorlopen. Daarmee dus een relatie hebben opgebouwd. Dat betekent niet dat je het aan elkaar verplicht bent om het dienstverband te laten starten terwijl je nu al weet dat je bedrijf het bedrijfseconomisch niet kan dragen. Het gaat erom dat jullie beiden met deze situatie te maken hebben. En het helpt, ook voor de toekomst, om hier open over te communiceren. Want dat brengt me tot mijn derde en laatste tip.


Tip 3. Kies voor uitstel in plaats van afstel.

De situatie zoals die nu is, blijft niet. Het is voor veel ondernemers nog niet duidelijk wat de gevolgen van Covid-19 voor de wat langere termijn zijn. Dat veel ondernemers hier financieel last van hebben, mag duidelijk zijn. Compensatie van het omzetverlies zal wat verlichting bieden. Afhankelijk van wat jouw inschatting is van de komende periode, is het een optie voor uitstel in plaats van afstel te kiezen. Wellicht kun je al met elkaar daar een concrete afspraak over maken. Wil je dat nog niet, spreek dan af om regelmatig, bijvoorbeeld eens per maand contact met elkaar te houden over de situatie. Probeer verbinding met elkaar te houden, zodat je in betere en stabielere tijden misschien wel gebruik kunt gaan maken van de kennis en vaardigheden van deze persoon.



Ik hoop dat je met deze tips een beetje geholpen bent. In ieder geval hoop ik dat je niet te snel besluit en dat je besluit geen eenzijdig besluit is. Maar dat je vanuit een gesprek met je medewerker tot een keuze bent gekomen. En misschien wel een alternatieve oplossing.


Blijf je twijfelen of vind je het lastig hoe je dit gesprek met de medewerker moet voeren. Voel je vrij mij te bellen of te mailen om hier even over te sparren. Gewoon gratis en vrijblijvend. Omdat ik je graag help bij dit soort besluiten.


Veel wijsheid en kracht tijdens deze periode.


Elise Pikaart, Human Business Care

26 maart 2020


Heb je vragen over dit artikel of wil je meer weten? Ga naar www.elisepikaart.nl

Of plan een vrijblijvende intake en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.



12 keer bekeken

Vragen? Stel ze tijdens de gratis intake.

©2020 Elise Pikaart, Human Business Care. 

Kennismaken?
Ik kom graag langs. 

Elise Pikaart

Human Business Care

support@elisepikaart.nl

Tel: 06 19 45 25 76

Urmond, Limburg

KvK 67581048

BTW NL001834543B41

NL16 KNAB 0259252778

  • White LinkedIn Icon
bedrijfspagina
  • White LinkedIn Icon
persoonlijk profiel