De stap naar je eerste medewerker


"Claire is sinds een paar jaar zelfstandig. Zij is een marketingtalent dat met een succesvolle aanpak in sneltreinvaart een trouw klantenbestand en behoorlijke omzet heeft opgebouwd.


Inmiddels wordt het teveel werk voor haar om dit alleen te blijven doen. Ze vindt het belangrijk om kwaliteit te kunnen leveren en merkt dat dit, door de structurele drukte, steeds lastiger wordt. Bovendien lijkt het haar prettig om grotere projecten samen met een collega te kunnen oppakken. En om te sparren over haar ideeën voordat ze die aan haar klanten voorstelt.


Maar ja, wat is nu de juiste stap. Iemand aannemen dan maar? Toch twijfelt ze. Want ze weet niet wat daar allemaal bij komt kijken. En wil ze haar opdrachten en werk wel delen?"


Vijf vragen


Claires verhaal is niet uniek. Wanneer je de stap naar uitbreiding van je bedrijf gaat zetten, is dit een spannend moment. Bovendien is het terecht om e af te vragen of het aannemen van een medewerker dan de juiste keuze is voor je bedrijf. Want er zijn ook alternatieven te bedenken.


Daarom heb ik hieronder vijf vragen op een rij gezet die je jezelf kunt stellen op het moment dat je aan uitbreiding denkt.


Heb ik structureel genoeg werk?

Maak prognoses! Breng voor jezelf in kaart wat je aan omzet verwacht het komende jaar of de komende jaren. Zet ontwikkelingen in de markt op een rijtje. Vraag jezelf af of je structureel genoeg klanten hebt. En sta stil bij de vraag wat er gebeurt op het moment dat je grootste klant weg valt.


Heb ik genoeg tijd en geld te besteden?

Dit gaat dus niet alleen om de vraag of je het salaris van een medewerker kunt betalen. Er zijn meer kosten die je zult maken op het moment dat je een medewerker in dienst neemt. Verdiep je daarom in de kosten van personeel. En bedenk of je de tijd hebt en wilt nemen om je medewerker goed op weg te helpen. Een medewerker moet worden ingewerkt en zal gedurende het werk in meer of mindere mate begeleiding nodig hebben. En zelfs wanneer je medewerker volledig zelfstandig kan werken, zul je toch aandacht en tijd aan je medewerker moeten blijven besteden om hem of haar gemotiveerd en verbonden aan je bedrijf te houden.


"Het is niet vanzelfsprekend dat je als ondernemer goed kunt managen..."

Levert personeel mij genoeg extra omzet en winst op?

Maak een inschatting van de bijdrage die je medewerker levert. Kun je hem of haar commercieel inzetten, dan zal deze misschien al snel omzet opleveren. Maar ook wanneer de medewerker ondersteunende werkzaamheden voor jou uitvoert, kan deze extra omzet opleveren, doordat jij meer ruimte krijgt je met je corebusiness bezig te houden. Of personeel dan ook direct extra winst oplevert, hangt af van de hoogte van je omzet en kosten. Het is aan te bevelen hier kritisch met je boekhouder of accountant naar te kijken.


Ben ik in staat om personeel te managen en te motiveren?

Schat je eigen kwaliteiten in. Want zodra je als ondernemer personeel in dienst krijgt, word je ook manager of leidinggevende. En het is niet vanzelfsprekend dat je als ondernemer goed kunt managen. Stel je bijvoorbeeld voor hoe je om zult gaan met moeilijke gesprekken, als een medewerker niet goed functioneert of wanneer deze langdurig ziek wordt. En hoe ga je functioneringsgesprekken voeren. Op welke manier zou je willen samen werken met personeel? Vind je dit lastig te beoordelen, praat er dan eens over met een HR expert of met een collega ondernemer met personeel.


Is personeel aannemen de beste optie voor mijn bedrijf?

Snel denk je aan het aannemen van een medewerker op het moment dat je te veel werk hebt of wilt groeien. Maar er zijn alternatieven waarmee je ook groei van je bedrijf kunt realiseren en misschien zelfs meer of andere groei kunt verwezenlijken dan wanneer je iemand in dienst neemt. Dat hangt af van het soort product of dienst, van de visie voor je bedrijf en van de prognoses die je hebt gemaakt. Zie je jezelf nog niet echt managen of wil je geen tijd investeren in je personeel? Dan is een alternatieve oplossing mogelijk ook beter passend. Denk dan aan het uitbesteden van een deel van de werkzaamheden in je bedrijf of het inhuren van een zzp'er. Wil je nog niet structureel iemand in dienst nemen, maar wel starten met een medewerker, dan kan het werken met een uitzendbureau ook een geschikte optie zijn. Zorg daarom dat je serieus kijkt naar de alternatieven die er zijn. En bepaal op basis daarvan wat voor jou op dit moment past.


Deze vragen eenvoudig bij de hand houden? Krijg gratis toegang tot onze bibliotheek en download de infographic hier.


Elise Pikaart, Human Business Care

1 juli 2020

Human Business Care zorgt dat jij jouw ambities voor je bedrijf kunt realiseren.


Heb je vragen over dit artikel of wil je meer weten? Ga naar www.elisepikaart.nl

Of plan een vrijblijvende intake en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.



Vragen? Stel ze tijdens de gratis intake.

©2020 Elise Pikaart, Human Business Care. 

Kennismaken?
Ik kom graag langs. 

Elise Pikaart

Human Business Care

support@elisepikaart.nl

Tel: 06 19 45 25 76

Urmond, Limburg

KvK 67581048

BTW NL001834543B41

NL16 KNAB 0259252778

  • White LinkedIn Icon
bedrijfspagina
  • White LinkedIn Icon
persoonlijk profiel